המטבח- מקום המפגש המשפחתי

חזרה

המטבח הוא כנראה החדר בבית שבו מושקעת הכי הרבה מחשבה, תכנון וזמן.

בראש ובראשונה הוא חייב להיות שימושי להכנת אוכל ואירוח. הרבה ציוד ומכשור חשמלי חייב להילקח בחשבון, הרבה מקום אחסון למזון יבש וכלים, וריהוט לסועדים.
אני מאד אוהבת לארח אבל לא צריך להיות ״מארחת גדולה״ בשביל להבין שהמטבח ברוב הבתים הוא הוא הliving room האמיתי, אזור המפגש לבני הבית לבישול ואפייה ביחד, אכילה משותפת ובעיקר קאץ׳ אפ משפחתי (ויסלח לנו הסלון).

הקורונה אף הרחיבה את תפקידו של המטבח למפעל הזנה של ממש. עם סדר יום אמורפי ומשימות מצומצמות, רוב האנשים מתקבצים באזור המקרר והשולחן. המטבח היום הוא התחנה המרכזית של הבית, תרתי משמע.

איך הופכים את המטבח לאזור נעים ומזמין, אזור שמעודד מפגשים ומקרין אוירה שמחה וקלילה?

חומרים

ישנם הרבה חומרים שמהם ניתן לגשת ליצירת מטבח. אם בעבר המטבח הקלאסי היה מעץ ששמר על גווניו הטבעיים, הרי שהיום חזיתות המטבחים יכולות להיות מחומרים שונים. מטבח הצבע, למשל, הוא מטבח מחומר MDF צבוע בהתזה. ה- MDF הינו חומר שעשוי משבבי עץ דחוס, מה שמאפשר עבודה מדויקת ומלאת פרטים. 

מטבחים בגימור פורמייקה וננו הם מאוד פופולריים בארץ. יתרונותיהם בעמידות ובפרקטיות שלהם, אבל יש לזכור שאפשרויות העיצוב איתם לא רחבות במיוחד. גימור הפורמיקה והננו מאפשרים לקבל מטבח בסגנון עכשיו נקי וחלק.

 חומר נוסף שמאפשר קבלת מטבח עכשווי במראה מתוחכם הוא האלומיניום. זהו חומר סופר מודרני ומעודכן, הגוונים שלו נוטים להשתנות בהתאם לתאורה, והוא נוח לניקוי. למרות זאת, יש אנשים שרואים באלומיניום חומר מנוכר ותעשייתי מדי, והוא חייב להתאים לרוח הבית.

ארונות מטבח

במטבחים קלאסיים נוכל לראות חזיתות עם מסגרות, פרופילים מסוגננים, וקרניזים שתוחמים ומעטרים את הארונות. מטבח כזה יהיה עם ידיות חיצוניות והן יהוו מעין תכשיט על גבי הדלת. היתרונות הן בריבוי פרטים ולוק אמנותי שיוצר תחושה חמימה וביתית. החיסרון – את החזיתות והקרניזים קשה יותר לנקות.

לעומתם, נראה במטבחים מודרניים חזיתות חלקות. לעיתים קרובות לא יהיו ידיות כלל, או שהן יהיו חלק אינטגרלי מהדלת. לעיתים אפילו האבזור החשמלי יהיה חלק מהארונות.
יש שיאמרו שהמראה הנקי הזה נקי מדי ומנוכר, אך יתרונו הגדול של המטבח המודרני הוא באפשרות לנקות בקלות את החזיתות החלקות, והמראה יהיה תמיד מהודר ומהודק.

אוורור ריחות

כשמדברים על מטבח, חושבים מיד על טעמים, אבל בעת תכנון המטבח עלי כמעצבת לחשוב גם על הריחות. מטבחים מייצרים ריחות של בישולים, טיגון ואפייה שעלולים להיכלא בתוכם, לעבור לחלקים אחרים בבית ולהיות למטרד. עם תכנון המטבח כדאי תמיד להביא בחשבון קירבה לחלון. מומלץ להוסיף אוורור על ידי וונטות וקולטי אדים.

אי

היום אי הוא אחד האלמנטים הנחשקים ביותר במטבח, ויש לכך את כל הסיבות הנכונות. הוא משמש לאחסון, חוסך מקום בארונות הקיר של המטבח, מוסיף שטחי עבודה וישיבה,  ואולי בזכות מבט ה360 מעלות שלו על החלל מקרין משהו אינטימי ומשפחתי.

מטבח בסגנון איטלקי

עוד לפני שהאי הפך לסגנון ישיבה פופולרי הייתה מקובלת ישיבה במרכזו של המטבח, כשמשטחי העבודה עוטפים את השולחן מסביב.

לא פלא שמקורו מיוחס לאיטליה, מקום בו המאמא המבשלת היא הדבק המשפחתי. וכמו שאותה מאמא מעורבת ובלתי נפרדת מילדיה, כך גם המטבח האיטלקי מכיל בתוכו את פינת האוכל. כיוון שאין הפרדה בין השניים והשולחן הוא חלק מהמטבח, החוכמה היא ליצור מרכז ישיבה שנעים לשבת ולסעוד בו, בחומרים, בצבע ובתאורה.

טאץ׳ אישי

כבר אמרנו שהמטבח הוא מקום התכנסות של בני הבית, לכן גם המטבח המושקע והיוקרתי ביותר לא ייצר אווירה משפחתית אם לא תהיה בו טביעת האצבע של הדיירים. עציץ על אדן החלון, פסלון על אחד הארונות, לוח רשימות ותמונות משפחתיות תמיד יוסיפו לתחושת השייכות של מי שגר בבית, ויקרינו את החום הזה גם על המבקרים בו.